شادی و شادخواری در دیوان خاقانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه دریانورد
- استاد راهنما عبدالله واثق عباسی محمد امیر مشهدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
دیوان خاقانی شروانی به عنوان یکی از گرانبهاترین میراث منظوم ادب فارسی همواره به دشواری و دیریابی موصوف بوده است. جشن و شادی در شعر هریک از شاعران فارسی¬گوی بازتاب¬های مختلفی داشته است. در دیوان خاقانی همواره به شادی و نشاط توجّه شده . بنابراین دیوان ایشان مملو از دعوت به شادی، اشاره به جشن¬ها، اعیاد، آلات و ابزار باده¬گساری و موسیقایی است. در این تحقیق از شیوه¬ی توصیفی _ تحلیلی استفاده و ابزار تحقیقاتی فیش بوده است. علّت انتخاب این موضوع، پایان¬نامه¬ها و کتب بسیار اندک و انگشت¬ شماری است که در این زمینه نوشته شده است. این پایان¬نامه شامل شش فصل؛ فصل اول کلیّات، فصل دوم جشن¬های ایران باستان و اعیاد دینی از جمله اعیاد اسلامی و مسیحی می¬باشد. فصل سوم باده¬گساری که به آیین و آداب باده¬نوشی و آلات و ابزار آن و همچنین به صفات و ویژگی¬های ساقی پرداخته شده است. فصل چهارم درباره¬ی موسیقی و آلات و ابزار آن، الحان و اقوال و رامشگران می¬باشد. فصل پنجم به آتش و نقش آن در مراسم بزم اشاره شده و در فصل ششم به شکار و مقاصد آن پرداخته شده است.
منابع مشابه
چهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملچهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملموتیف آیینه در دیوان خاقانی
خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین موتیف دیوان اوست. در این مقاله کوشیده ایم بر اساس روش تحلیل محتوا، موتیف آیینه را در دیوان خاقانی بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هنرنمایی خاقانی در این زمینه، تنها در بازی واژگانی، به ک...
متن کاملاستعارۀ مفهومی"شادی" در دیوان شمس
این پژوهش به بررسی استعارههایی میپردازد که با محوریت احساس شادی در دیوان شمس به کار رفتهاند. بنیان نظری پژوهش، نظریة استعارههای مفهومی است که استعاره را از حد ابزاری صرفاً زیباشناسانه به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن اعتلا بخشیده است. مولانا در دیوان شمس برای تبیین بسیاری از ویژگیهای شادی، از حوزههای «اشیا»، «جانور»، «خوراک»، «گیاه» و «بازار» مدد جسته و توانسته این مفهوم انتز...
متن کاملموتیف آیینه در دیوان خاقانی
خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین موتیف دیوان اوست. در این مقاله کوشیده ایم بر اساس روش تحلیل محتوا، موتیف آیینه را در دیوان خاقانی بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هنرنمایی خاقانی در این زمینه، تنها در بازی واژگانی، به ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023